keskiviikko 22. lokakuuta 2014

Riistapitsa

Me vietettiin viime viikonloppu mun vanhemmilla ja tehtiin syysherkuista parasta, riistapitsaa. Tänä vuonna mä tuunasin omaani niin, että käytin perus pitsapohjan sijaan rahkapohjaa ohje. Musta on jotenkin tosi ihanaa käyttää aika ajoin yks viikonloppu siihen, että mennään vanhempien luo ja saunotaan, tehdään hyvää ruokaa ja pidetään kiva ilta. Varsinkin nyt kun vanhempia näkee harvemmin, niin sitä osaa arvostaa ihan erilailla. No mutta, siihen ohjeeseen.


Tarvitset
Hirveä tai muuta riistaa, n 400g
Tomaattisosetta yks 500g purkki
Suppilovahveroita mielen mukaan, me käytettiin ehkä n. 200g
Aurajuustoa murennettuna vajaa kourallinen
Ananasta purkista paloja mieluinen määrä
Tomaattia viipaloituna yhen tompsun verran
Kananmunia 3-4 kpl
Valkosipulia 2-3 kynttä
Juustoraastetta

Pannu esille, paista jauhettu riista ja suppilovahverot
Levitä pellille levitetylle pohjalle tomaattisose ja silputtu valkosipuli
Näiden päälle levitä liha ja sienet, samalla murenna aurajuusto ja pilko ananas & tomaatti
Ananas ja aurajuusto ripotellaan ympäri pitsaa, näiden päälle levitetään juustoraaste
Lopuksi asettele tomaattiviipaleet nätisti, riko kananmunat sekaan ja tökkää uuniin 
200 asteeseen n. 45 min

Nauttikaa!

Riikka

Ps! Pohja on pehmeetä ja kypsyy hitaasti, joten kannattaa ehkäpä käyttää sitä n. 15 min uunissa ennenkuin laittaa täytteet päälle. 

tiistai 21. lokakuuta 2014

Puhdistusta

Ensimmäistä kertaa jotain vähän syvällisempää pelkkien ruokaohjeiden lisäksi, huhhuh. Mutta kuten joku varmasti on jo instagramissa huomannut, oon hommannu itelleni Unelma Itsestä työkirjan. Mä en ole oikeastaan ikinä ollut mikään ryhmäliikuntojen puolestaliputtaja, vaan tykkään tehdä enemmän yksin. En oo myöskään koskaan ollut mikään intohimoinen urheilija, paitsi telinevoimistelua ja ratsastusta kohtaan. Molemmissa lajeissa saa olla yksilösuorittaja ja keskittyä vain siihen tekemiseen. Telinevoimistelu jäi joskus 4-5 luokalla, mutta ratsastusta oon harrastanut eskarista asti. Välissä oli n. 3 vuoden tauko, mutta nyt oon päässy kerran/ pari kertaa viikossa heppailemaan. 

Motivaation löytäminen on ollut ongelma, mutta nyt viimeisen puolitoista kuukautta oon saanut pidettyä sen yllä. Myönnettäköön, pimenevät illat ja kylmenevät säät pelottaa hiukkasen. 

Mitä mä sitten oon tehnyt ton kirjan avulla? Tosi moni tuntuu ajattelevan että toi kirja on joku "laihdutuskirja" mutta ei, ei se ole. Eikä mulle se main point ei oo laihtuminen, vaan se, että tuntisin oloni hyväksi. Jos vertaan oloani nyt ja puoltoista kuukautta sitten, on ero jo nyt ihan mieletön. Ennen olin jatkuvasti väsynyt, olo oli kun suossa tarpovalla vyötiäisellä. Oli kokoajan nälkä, piti mutustaa kaikkea mahdollista. Oli paha olla ittensä kanssa, mieliala heitteli päivän mittaan sen miljoona kertaa laidasta laitaan. Olin epätasapainossa ja tiesin sen itsekkin. Nyt taas olo on pirteä, suo on muuttunut tasamaaksi ja vyötiäinen vaihtunut kenguruun. Ei ole koko aikaa nälkä, ja nälkä lähtee pienemmilläkin annoksilla. Olo on hyvä, enkä osaa oikein kuvitella sitä miltä musta tuntuu. Hyvältä.


Konkreettisesti mä olen muuttanu ruokavaliota. Lisännyt veden juontia, hedelmien, marjojen ja vihannesten syöntiä. Ottanut vitamiinit (joita en saanut lähellekkään tarpeeksi ennen) lisäksi ruokavaliota. Panostanut puhtaisiin raaka-aineisiin ja ravintorikkaisiin aterioihin. Ruokavalion lisäksi olen lisännyt liikuntaa, mutten todellakaan ole minnekkään salille lähtenyt rehkimään. Käyn 3-4 kertaa viikossa 3-5 km pituisilla lenkeillä. En juokse, hölkkään pätkiä ja kävelen reippaasti. Kiritän aikaa aina Sports Trackerin avulla. Lenkin jälkeen venyttelen ja syön jotain kevyttä. Näiden lisäksi vielä se ratsastelu kerrasta kahteen viikossa. 

En ole ikinä ymmärtänyt, mistä ihmiset kohkaa urheilusuorituksen jälkeen. Eihän noi mun urheilut mitään varsinaisia suorituksia ole, mutta nyt mä ymmärrän. Ymmärrän mitä tarkottaa kun joku hymyilee hiestä märkänä sydän hakaten ja sanoo elämän olevan ihanaa. En mä ikinä ajatellut että liikunnasta sais tälläsen olon enkä ikinä tajunnut miten joku jaksaa kerta toisensa jälkeen lähteä liikkumaan. 

Nyt mä tajuan miks tätä tehdään.
Ja se tuntuu pirun hyvältä.

Riikka





keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Moose steak

Toivottavasti kaikilla on ollut mukava päivä. Omani alkoi erittäin mieluisalla sähköpostilla Torontosta, ja jatkuu illalla vanhempien luona. Kotikotona on tänään hirvenlihatalkoot ja osansa saadaan niin me kuin kissatkin. Ennen tän päivän uurastusta piti pakastimesta edelliset lihat laittaa hyötykäyttöön, ja niinpä mä päätin väsätä hirvenlihapihvejä ja perunamuussia (ohje täällä!). Toki tätä seuraavaa ohjetta voi soveltaa muissakin lihoissa, mutta maustamista kannattaa siinä vaiheessa ehkä hieman muuttaa. Riistan kanssa saa mun mielestä olla hieman vahvemmat mausteet ja maut, kun esim kanan kanssa.


Tarvitset
Hirvenlihaa mä käytin sellasen about 600g palasen, tuli 8 pihviä
Valkosipulia 3 kynttä palasina
Sipulia yhden ison sipulin verran
Lihalientä vajaa 2 dl
tuoretta Rosmariinia 

Aloita pilkkomalla sipuli ja valkosipuli; älä silppua vaan jätä paloiksi kuten kuvassa
Samalla keitä vedenkeittimessä 2dl vettä ja sekoita kupissa siihen muutama lihaliemikuutio
Sen jälkeen heitä sipulit pannulle voinokareen kera ja pilko liha pihveiksi

Tässä välissä uuni lämpenemään 150 asteeseen

Kun sipulit ovat kuullottuneet, heitä kaksi ensimmäistä pihviä pannulle
Ruskista nopeasti pihvin kumpikin puoli, tarkoitus ei siis ole paistaa pihviä kypsäksi
Aseta tämän jälkeen pihvit uunivuokaan ja toista pannulla pyöräyttäminen lopuille pihveille

Kun kaikki pihvit ovat käyneet pannulla kaada 
lihaliemivesi, sipulit ja tuore rosmariini lihojen päälle
Lopuksi aseta folio vuu'an päälle ja laita vuoka uuniin n. 45-60 min

Toivottavasti maistuu!

Riikka


maanantai 13. lokakuuta 2014

Pear - Apple Smoothie

Hyvää syyslomaa kaikille jotka tästä saa nauttia, muille muuten vaan hyvää viikonalkua! Allekirjoittanut heräsi vasta n. tunti sitten enkä muista millon viimeks olisin herännyt yhtä tyytyväisenä. Alotin aamun kunnon aamupalalla mikä on harvinaista herkkua, kun normaalisti aamusin on aikaa se 30 min. Mun aamupala koostui tänään kaurapuurosta, mandariinista, pähkinöistä, smoothiesta ja appelsiinimehusta. Näillä pärjää hyvin päivälliseen asti, lounasaika tulis vähän turhan pian.. Kokonaisuudessaan aamupala näytti tältä.


Mutta sitten siihen mun tän hetken lemppariin! Nopee, helppo ja maistuu ihan vanukkaalle.


Tarvitset
Päärynän yhden ison ja kypsän (eli pehmeen) päärynän
vihreän Omenan yhden kappaleen tätäkin
Maitorahkaa mä käytin Valion pehmeää maitorahkaa eli sitä liilaa purkkia, 250g
Vaniljaheraa tai vaihtoehtoisesti vaniljasokeria

Aloita kuorimalla päärynä ja omena
Pilko molemmat pieniin paloihin
Kippaa omppu ja päärynä blenderiin ja lisää päälle maitorahka
Sekoita ainekset tasaiseksi, maista ja lisää hera/sokeri
Sekoita taas ja maista, lisää tarvittaessa vaniljaa
Lopuksi kaada lasiin ja nauti muun aamupalan kanssa.

Nyt mä aioin makoilla hetken sohvalla, katsoa Vain Elämää ja käydä sen jälkeen lenkillä.
Nauttikaa maanantaista!

Riikka



tiistai 7. lokakuuta 2014

Vegestew

Tiistaita toverit! Osa teistä viettää lihatonta lokakuuta toisin kuin minä, mutta mäki skarppaan! Kuten oon aikasemminki maininnu, oon aika kroppaa kuunteleva kokki. Nyt mun on hirveesti tehny mieli munakoisoa, joten jonkinlainen ateria sen ympärille oli kehitettävä. Itseasiassa mulla lähtee kokkaaminen aika usein siitä, että keksin jonkun "must have" ainesosan ja sen ympärille kehitän aterian.. No, anyway, tälläkertaa tein tälläsen kasvinpadan jota haudutin uunissa miedolla lämmöllä. Rahaa meni jälleen koko ateriaan alle 6€, ja syötävää tuli ihan kiitettävästi.


Tarvitset
Munakoison 1 iso
Parsakaalia "kerästä" n. puolet
Paprikaa 1 kpl
Tomaattia mielen mukaan, mä heitin kokonaisia miniluumutompskuja varmaan 10-15

Ota kannellinen uunivuoka (tai vaihtoehtoisesti vuoka ja foliota)
Halkaise munakoiso kahtia, taas kahtia ja pilko pienemmiksi paloiksi
Pilko samoin myös paprika ja parsakaali
Heitä kaikki pilkotut vihannekset vuokaan, lisää mukaan myös tomaatit

Pyöräytä ainekset sekaisin ja aloita maustaminen
Kaada oliiviöljyä (tai muuta vastaavaa) "reilulla" kädellä vihannespalojen päälle
Huom! Ei siis puolta pulloa, mutta ei ajatuskella "yök rasvaa"
Tämän jälkeen taas pyöräytä paloja että öljy levittyy tasaisesti kaikkialle
Lisää oman maun mukaan chiliä ja hyppysellinen suolaa
Lopuksi lisää vielä n. 3-4 dl vettä pohjalle
Sitten vain kansi päälle ja uuniin hautumaan n. 150 asteeseen n. 40 minuutiksi

Nauti maukkaan tuoksun leviämisestä asuntoon ja syö raejuuston kanssa!
Perfecto.

Riikka

keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Rahkapitsa

Keskiviikkoiltaa kaikille! Lokakuun ensimmäinen ja mä en olis aamulla millään jaksanut herätä kouluun. Raahauduin sinne kumminkin vain todetakseni, että hyvin oisin voinut jäädä kotiin nukkumaan. No, kotiin päästyäni nukuinkin hetken ja sen jälkeen päätin testata ihanan Kaisan rahkapitsa ohjetta! Mä oon aina välttänyt esim. pitsataikinan tekoa, koska se on niin pirun hankalaa. Ei oo tullu pieneen mieleenkään, että sen saa tosiaan näin helposti väsättyä! Ohje on niin yksinkertainen, etten sitä lähtenyt hirveesti muuttamaan, joten tässäpä tämä lähes alkuperäisenä.


Tarvitset
Maitorahkaa yksi 250g purkki riittää
Leivinjauhetta 1tl
Jauhoja 1dl
Suolaa 1tl
Munan

Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen ja tee taikina kulhossa
Taikinasta tulee melko löysää, mutta don't worry, niin sen kuuluu ollakkin!
Ota piirakkavuoka ja aseta sen pohjalle leivinpaperi
Levitä taikina nuolijaa apuna käyttäen vuokaan
Sen jälkeen ota paistinpannu ja valmista tomaattikastike:

Sipuli 1kpl pieneksi silputtuna
Valkosipulia 2-3 kynttä murskattuna
Paseerattua tomaattia 200g riittää, mä käytin Pomia
Tomaattipyrettä se perus 70g pikkupurkki
Basilikaa maun mukaan
Suolaa maun mukaan

Heitä silputut sipulit pannulle ja kuullota ne
Lisää kuullotuksen jälkeen tomaattipyre ja paseerattu tomaatti
Anna hetki "kiehua" kasaan ja mausta lopuksi

Tämän jälkeen nostele tomaattikastike taikinan päälle
Koska taikina on suht. pehmeää, vältä painelua
Kastikkeen päälle minä levitin myös pestoa, motzarellaa ja kirsikkatomaatteja
Uuniin paistumaan 45 minuutiksi jonka jälkeen valmista nautittavaksi!


Riikka